בניית אסטרטגיית גירושין

בניית אסטרטגיית גירושין

עד כמה שהדבר יישמע מוזר, קר, אולי אפילו מנוכר, גירושין, ללא אסטרטגיה והכנה מראש, יכולים להגיע למצבים לא נעימים, בלשון המעטה, הפסדים כבדים, ועוגמת נפש, שלפחות בפן המעשי יכולה להמנע, אם תכלכלו מעשיכם בתבונה. חושבים על גירושין? באילו צעדים יש לנקוט, מה ההליכים המשפטיים, והיכן נכנס היעוץ המשפטי לתמונה? כל זאת ועוד, דורשים בניית אסטרטגיית גירושין, עד כמה שהנושא מעורר התנגדות במישור הרגשי.

צעדים ראשונים – עוד מעט מתגרשים. איך מתחילים?

ההחלטה על גירושין אינה קלה או פשוטה, במיוחד אם יש ילדים בתמונה. זהו מהלך טעון מאד רגשית, עדין ומורכב, אותו מלוות אין ספור תחושות, וחששות כבדים מפני העתיד לבוא. יחד עם זאת, אם לא תבצעו מהלכים, המנותקים לחלוטין מהפן הרגשי, עלול התהליך לפגוע בכם, ובעתיד הכלכלי שלכם.

יוצאים לדרך

השלב הראשון בתהליך הגירושין, ולאחר שהתקבלה החלטה לעשות כך, הוא קבלת יעוץ משפטי. היעוץ, הניתן על ידי עורך דין המתמחה בתחום, בקיא ומיומן בהליכים, פסקי דין, ובעיקר בכל הפרוצדורה, יכול לסייע בהצגת התמונה המלאה בצורה אובייקטיבית וריאלית, וללא המטען הרגשי המלווה את המתגרשים עצמם. חשוב שיהיה זה עורך דין שתחום התמחותו הוא גירושין, ושיוכל ללוות אתכם צעד אחר צעד, בתוך ים של חוקים ומושגים, אשר לא רק שהם רבים, אלא מתעדכנים מפעם לפעם, ויש להכירם לעומק. בעזרת הליווי המקצועי שתקבלו, תוכלו להתחיל ולבנות את אסטרטגיית הגירושין הטובה ביותר עבורכם, לפי מידת הדחיפות שלכם, או לחילופין, הסבלנות שלכם.

1. תיעוד – חשוב לתעד כל מסמך, נייר או ראיה העשויים להיות רלוונטיים בהמשך התהליך, ניהול יומן מומלץ אף הוא, איסוף מידע על בן הזוג, כולל חשבונות בנק, צילום, במקרה של חשד לבגידה, העלמות מס, אם ישנן כאלו, וכדומה.

2. דיסקרטיות – שמרו על דיסקרטיות וחשאיות רבים כל שניתן, ואל תשתפו חברים "טובים" בכוונותיכם. כך הוא הדבר לגבי שיתוף באמצעות שיחות טלפון, אינטרנט, וכדומה.

3. מלכודת גירושין – השמרו מכל משמר ממה שקרוי בעגה המקצועית, "מלכודת גירושין". משמעות הדבר היא טקטיקה בה נוקט בן הזוג, לרוב על פי יעוץ מעורך דינו, לטמון לכם מלכודת, ולהקדים אתכם בתביעה לגירושין בבית המשפט. התנהגותו מפויסת, הוא מדבר בנועם, מנסה לגשר על מתיחויות ביניכם, ולמעשה " מרדים אתכם בשמירה". הדבר יכול להתבצע טרם הגשת תביעה לגירושין בבית המשפט, ובתקופה זו צובר בן הזוג "נקודות זכות" לטובתו, שישמשו אותו במהלך הגירושין עצמם. אם לא תהיו ערניים, צפו לקבל תביעת גירושין מבן הזוג, שהקדים אתכם, בזמן שחשבתם, או ציפיתם, ליישר את ההדורים ביניכם.

4. פתיחת תיק – אם קיים ולו חשד קל שבקלים כי בכוונת בן או בת הזוג שלכם להגיש תביעה לגירושין, עשו את כל המאמצים להקדימו/ה. פתיחת הליכי גירושין מתאפשרת בישראל בבית הדין הרבני וכן בבית הדין לדיני משפחה. עורך דין מיומן ומקצועי יוכל לנתב אתכם אל האפשרות שהיא רצויה ביותר עבורכם, ולסייע לכם להיות הראשונים המגישים את הבקשה. בן הזוג שהגיש ראשון את הבקשה, הוא זה שבעצם קובע היכן יתנהל הדיון, וידו, לפחות בשלב זה של התהליך, היא על העליונה.

לאחר שלבים אלו, מתחיל תהליך הגירושין עצמו, שעליכם להיות ערוכים ומוכנים לו, לוגיסטית ונפשית. כשמתגרשים, פשוט זה לא הולך להיות, אולם עם ליווי משפטי, ומקצועי, יכול התהליך להתנהל בתבונה.

דברים שצריך לדעת

5. כתב תביעה – לא תמיד מגיעים המתגרשים לדיון בבית משפט. הדבר תלוי בנכונות בני הזוג להסכים ביניהם על סוגיות שונות ולהגיע לידי הסכם משותף שנחתם בנוכחות עו"ד גירושין. במקרים בהם אין הסכמה בין השניים, מגיע הדיון לבית המשפט. בישראל קיימות שתי סמכויות אליהן ניתן לעתור בבקשה לגירושין: בית הדין הרבני, ובית המשפט לענייני משפחה. בבית המשפט לענייני משפחה לא תוכלו לפתוח תיק גירושין, מאחר ועיסוקו הוא טיפול בכתבי תביעה, במצבים בהם קיים צורך בהכרעת בית משפט, במקרים של חילוקי דעות. במקרים אלו יש להגיש כתב תביעה, שמנוסח על ידי עורך דין לענייני משפחה, ובעזרתו לנסח את כתב התביעה, בצירוף החומרים והראיות הקשורים לתביעה, וכן, טפסים הנדרשים על ידי בית המשפט, ותצהיר חתום. את כתב התביעה הזה, יכול עורך הדין להגיש הן לבית המשפט לענייני משפחה, והן לבית הדין הרבני.

כתב התביעה כולל בתוכו פירוט מלא של הרקע לקרע בין בני הזוג, עמדות התובע, ודרישותיו מבן או בת הזוג. בכתב התביעה מופיע כל דבר הרלוונטי להמשך התהליך, כמו בקשות לעיכוב יציאה מהארץ, צווי מניעה או צווי עיקול, וכן, תביעת מזונות, שם יש צורך במסמכים נוספים, כמו תלושי שכר, וכיוצ"ב. לרוב, לא קשורה תביעת מזונות להסכם הגירושין, והצגתה מתבצעת בנפרד.

את כתב התביעה, חייב המגיש למסור, בנוסף למזכירות בין הדין, גם לבן או בת הזוג, עם אישור מסירה הנדרש ממנו.

6. הליכי משפט – עם הגשת כתב התביעה, נקבע מועד לדיון ראשון בבית המשפט. זמן זה הוא זמן מתאים לנסות ולמצוא פתרון שיתבצע מחוץ לכתלי בית המשפט, כמו למשל נסיון להשיג פשרה, לערוך גישור ועוד. אם תגיעו לדיון לאחר שהשגתם הסכמה ביניכם, תוכלו לקבל אישור להסכם הגירושין כבר במעמד זה, לסיים את ההליך המשפטי, ולחסוך לעצמכם עוגמות נפש וכן הוצאות רבות. במידה ולא הצלחתם להגיע לפשרה, יכול התהליך המשפטי כולו, להמשך מספר חודשים, ואם הוא מורכב במיוחד, אפילו כמה שנים.

7. כתב הגנה – אם בן הזוג הקדים אתכם, והגיש כתב תביעה לפניכם, ובמיוחד אם מדובר בתביעת מזונות, עליכם להגיש את כתב ההגנה שלכם, חמישה עשר יום מהמועד בו קיבלתם את כתב התביעה. מהירות התגובה היא חשובה מאד, ואל לכם להתמהמה. במידה וקיימת יותר מתביעה אחת בכתב התביעה, יהיה עליכם להכין כתב הגנה, לכל תביעה לגופה. לכתב ההגנה יתווספו כל המסמכים, הראיות והמידע הנדרש, שיחזק את עמדתכם, הנתבעים.

בית הדין לענייני משפחה, וכן בית הדין הרבני, מקיימים דיונים שמטרתם בדיקת הרקע למחלוקת בין השניים, ובנסיון לסייע לבני הזוג להגיע להסכם ביניהם. לעתים יינתנו החלטות ביניים או צווים זמניים, על פי שיקול דעתם של בתי המשפט. הליך המשפט הוא ככל משפט אחר, ובו ניתנת ההזדמנות לכל צד להגיש את תצהירו האישי, עמדותיו, וכן עדויות תומכות של עדים, שייחקרו על ידי עורך הדין של הצד השני. בתום ההליך, נמסרים הסיכומים לבית המשפט לענייני משפחה, או זה הרבני, ועל פיי חוק, נמסרת הפסיקה שלו.

בין לבין

כאמור, תהליך גירושין הוא לא פשוט, הן מהאספקט הרגשי, והן זה המשפטי. במהלכו, יכול להיווצר מצב בו תרצו לעצור את הליך הגירושין, מסיבות שונות.

עצירת תהליך גירושין היא משימה קשה מאד, במיוחד אם בן הזוג נחרץ בדעתו. הדרכים בהן מומלץ לנקוט על מנת לעצור את התהליך, או לפחות לעכב אותו, הן בראש ובראשונה, לא להתנגד לגירושין, עובדה היוצרת התנגדות מיידית וכעסים, בקרב הצד המעוניין להתגרש.

  • הציעו יעוץ זוגי, פסיכולוגי או אצל מגשר
  • בקשו זמן התארגנות. פרק הזמן בין הגשת תביעה לגירושין לבין מועד הדיון הוא כמה חודשים. נצלו אותם בתבונה.
  • בכל מקרה התייעצו עם עורך דין, ולמדו את זכויותיכם, כמו גם דרכים בנסיון להשיג שלום בית. קחו בחשבון שנסיונותיכם לעצור את תהליך הגירושין עלולים להכשל, והיו ערוכים לכך, על ידי סיוע עורך דין.
  • דברו בנועם, נסו להבין את הסיבות האמיתיות לרצון להתגרש, ומה ניתן לעשות בנידון.

על מיתוסים וניפוצם

תהליך גירושין גורר אחריו התערבות של הסביבה הקרובה, מכרים, בני משפחה וחברים, שכוונת כולם טובה, והם חשים צורך של ממש לתת עצות ולהביע דעתם בנידון. לא כל העצות נובעות מידע של ממש ומהיכרות אישית עם מצבים כגון אלו, ומומלץ לקחת עצות אלו בערבון מוגבל, או אפילו להמנע מהן לחלוטין. להלן כמה מיתוסים, הראויים לניפוץ:

  • אשתך בגדה בך? אתה תקבל את הילדים – לא נכון. החוק לא מזדרז להפריד בין הילדים לאמם, גם אם בגדה בבעלה. בהחלטה על משמורת עומדת נגד בית המשפט טובת הילד, ולא אגו פגוע.
  • בגדת בבעלך? הפסדת את כל הזכויות שלך – לא נכון. החוק קובע כי בגידת האשה בבעלה אינה עילה לנישולה מרכושה, אולם כן מהווה עילה לאיבוד זכויותיה במזונות אשה ובכתובה.
  • עדיף לבעל לפתוח תיק בבית דין רבני – לא תמיד צעד טקטי זה פועל לטובת הבעל, כפי שרבים נוטים לחשוב. פתיחת תיק בלבד, לא מעניקה סמכות מלאה לבית הדין הרבני, ויש לצרף אליה בכל מקרה תביעה מסודרת.
  • אשתך משתכרת משכורת גבוהה לכן לא תחויב במזונות- לא נכון. האב נדרש בתשלום מזונות ילדים בכל מקרה, וחוק זה הוא אבסולוטי. יחד עם זאת, סכום המזונות יכול להיות מושפע מגובה ההשתכרות של האשה.
  • אתה מובטל לכן תהיה פטור מדמי מזונות – לא נכון. בית המשפט בוחן לא רק את גובה ההשתכרות של הבעל, אלא גם את יכולת ההשתכרות שלו, כלומר, כמה ביכולתו להרוויח על סמך גילו, השכלתו וכישוריו.
  • הדירה נקנתה לכם על ידי הורי האשה – לך לא מגיע דבר. לא נכון. אם הדירה רשומה על שם שני בני הזוג, ובהנחה שלא נחתם הסכם ממון טרם הנישואים, בעת מכירת הדירה, יקבל כל צד את חלקו בה.

כאמור, תהליך גירושין אינו קל, אינו פשוט, גורר אחריו תחושות רבות במישור הרגשי, ומשפיע רבות על שיקול דעת בתהליך כולו. אם כבר בחרתם להכנס לתהליך זה, רצוי שתנהלו אותו בתבונה, בסבלנות, ובליווי צמוד של עורך דין לענייני גירושין, אובייקטיבי ולא מונע מרגשות אלא מידיעת החוק, ואשר יוכל לשפוך אור על נקודות חשוכות רבות, ויתרה מכך, ללוות אתכם בתהליך המורכב הזה, תוך בניית אסטרטגיית גירושין המותאמת למצב ולנסיבות, ובמטרה לסייע לכם לסיים אותו במהירות האפשרית, ולשביעות רצונכם, עד כמה שניתן. תהליך גירושין המתבצע ללא סיוע מקצועי של מומחה בתחום, עלול לגרור אחריו הפסדים, גם בתחומים שאתם זכאים להם על פי חוק, ומשום חוסר הידיעה לדרוש אותם ולפעול למען השגתם, נשמטו מבין ידיכם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here