לסבתא ולסבא זכות חוקית לראות את נכדיהם

0
1997
לסבתא ולסבא זכות חוקית לראות את נכדיהם

עורכי דין ובתי משפט לדיני משפחה מכירים את הסוגיה הכואבת זו היטב: סכסוכים משפחתיים, הליכי גירושין, ריב על ירושה או סתם אמצעי סחיטה רגשיים – אלה בין הגורמים שניתן היה למנות לניתוקים שנכפו על סבים לבין נכדיהם על ידי ההורים. גם אם הצער והכאב של שני הצדדים שנותקו היה גדול, לא ניתן היה להתערב משפטית ולכפות על ההורים או ההורה המנתק לחדש את הקשר. מצב זה, שלא הקנה זכות לסבא ולסבתא להיות בקשר עם נכדיהם כל עוד הורי הילדים בחיים, היה חוקי. הקשר בין הסבא והסבתא לנכדים היה תלוי ברצון ההורים של הנכדים בלבד.

למצב זה היה חריג אחד . זכות חוקית לקשר שכזה הייתה אפשרית רק אם אחד ההורים היה הולך לעולמו. אז, הורי ההורה שהלך לעולמו ,זכאים היו להיות בקשר עם נכדיהם.

ביוני האחרון אישרה ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת תיקון לחוק והוסיפה את סעיף 28ב' לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. תיקון זה מאפשר לבית המשפט לשקול בקשת סבים וסבתות של קטינים הנוגעים לקשר הקשר ביניהם לבין נכדיה על אף התנגדות ההורים. לדברי עו"ד גיל שחף, מנהל דיני משפחה במשרד גיל מיכלס, סבים וסבתות, רשאים כיום לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש לקחת בחשבון את הצורך בקשר שבין נכד להורי הוריו, ואם בית המשפט ימצא שהקשר אכן חשוב לטובתו של הקטין, הוא יורה על קיומו גם אם הדבר מנוגד לדעתם ורצונם של ההורים.

המחוקק קבע כי תחילה תוגש בקשה ליישוב סכסוך שתועבר לטיפולה של יחידת הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה, ובאמצעות גישור והידברות ינסו הצדדים להגיע להסכמות. במידה והדבר לא יצלח, ההליכים יעברו להתברר בבית המשפט לענייני משפחה בפני שופט.

לכל אנשי המקצוע הנוגעים בתחום של דיני משפחה מדובר בבשורה ובצעד חשוב ביותר המקדם את טובתם של קטינים. פעמים רבות במסגרת סכסוכי גירושין, אחד ההורים מוריד גיליוטינה על הקשר של הסבא והסבתא עם הנכדים, והדבר פוגע פגישה קשה הן בילדים הן בסבא ובסבתא,שפעמים רבות הינם מבוגרים מאד, והנכדים הם האור בחייהם.

תיקון חוק זה, שנכנס לתוקפו בחודשים האחרונים ושהיה צריך להיעשות כבר לפני שנים, מוציא ולו במעט את הילדים מחוץ למגרש המשחקים ומפחית את היכולת של ההורים לעשות בהם שימוש בסכסוכי גירושין קשים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here